085 - 002 02 02

Vind jij het moeilijk om 'nee' te zeggen? 'Nee' zeggen kun je leren!

Als je ‘nee’ zegt ben je niet onaardig of recalcitrant!

Allereerst: Waarom is Nee zeggen belangrijk?

Omdat het je met Nee zeggen een boel taken (of gedoe en tijdsverspilling zo je wilt) bespaart die niet bijdragen aan je doelen. En als je geneigd bent om ‘Ja’ te zeggen moet je jezelf eens afvragen of aardig gevonden willen worden bijdraagt aan jouw belangen!

 

‘Nee’ met een fluwelen strik

Hieronder een mooi voorbeeld hoe de heer links een ‘Nee’ met een fluwelen strik verkoopt.

Kun jij makkelijk Nee zeggen?

Georganiseerd zijn is belangrijk! Georganiseerd zijn reikt ook veel verder dan alleen maar het bureau. Organisatie begint vanuit het hart, het gevoel. Voordat u denkt:”Wat is die Bas Hoorn soft aan het leuteren…”, ik ben niet van het softe geleuter (evenmin van stoere taal overigens!). Wat ik bedoel met te zeggen dat organisatie vanuit het hart of het gevoel komt is dat een organisatie een voortvloeisel is van een visie, van doelen die we diep vanuit ons hart willen bereiken en zich vertaalt naar Fingerspitzengefühl. We moeten eerst weten waar we naartoe willen, in welke situatie we ons willen bevinden. Pas als we dat weten organiseren we de weg naar die gewenste situatie. Nee zeggen wordt dan ook veel makkelijker.

Als je ‘nee’ moet verkopen moet je wel geloven in wat je verkoopt!

Nee zeggen moet je met overtuiging doen!

‘Nee’ zeggen kan je dus alleen maar als je helder hebt waar je naar toe wilt én als je op grond van overzichtelijke informatie kunt beoordelen dat de vraag aan jou (waar dus je ‘nee’ op gaat zeggen) niet aan je doelen bijdraagt of zelfs het bereiken van je doelen in gevaar brengt of vertraagd. Ook hier kan het gevoel je helpen. Als je diep in je hart weet waar je naartoe wilt dan voel je beter aan of iets wel of niet aan jouw doelen bijdraagt. Jouw Nee is dan ook veel overtuigender. Daarmee zeg ik niet tactloos.

Is Nee zeggen onaardig?

Neeeeheeeee! (haha) Dat is het niet! Als je een goede reden hebt om ‘Nee’ te zeggen staat dat los van wel of niet aardig zijn. Waar het om gaat is dat je vanuit je eigen doelen denkt en vooral voelt (privé en/of professioneel). Dus ‘Nee’ zeggen is misschien zelfs een vorm van aardig zijn voor jezelf als het bijdraagt aan je doelen.

 

En hoe organiseer je dat Nee zeggen dan!?

  • Bepaal wat wel en niet belangrijk voor je is door taken, informatie, tijdsbesteding en relaties af te zetten tegen je doelen.
  • Zorg er altijd voor dat je overzicht hebt: alleen dan weet je of je richting je doelen koerst. Leg ze vast en hou ze in beeld!
  • En het is de toon die de muziek maakt. ‘Nee’ kun je op heel veel manieren zeggen. Ik geef de voorkeur aan ‘Nee’ met een prachtige strik eromheen ? . Dus zeg je ‘nee’ met tact.

Tip: lees dit artikel over assertiviteit eens.

Er zijn nog veel meer interessante artikelen...

81% van de mensen heeft te maken met overwerken

Overwerken is gemeengoed ondanks meer autonomie voor de werknemer Overwerken, de overall...
Lees meer

Stress en angst voor verandering (en hoe ermee om te gaan)

Veel voorkomende oorzaken van stress Soms is het net alsof stress een keuze is. Ik bedoel dan geen...
Lees meer

Work Life balance: 10 supertips voor drukke mensen

10 supertips voor een betere work life balance Grote namen op het gebied van management en...
Lees meer

Door stress maken we vermijdbare fouten

Stress werkt verwoestend en draagt bij aan gevoelens van somberheid Voortdurende stress zorgt...
Lees meer

Te veel e-mails voorkomen met deze e-mail coaching tips

Last van te veel e-mails? Een lege inbox is haalbaar! Ik ben een leuke lijst met tips van Leo...
Lees meer

Social media etiquette: de 11 meest logische geboden

Gedrag in het maatschappelijk verkeer verschilt vaak van gedrag op social media Net als in het...
Lees meer

Vind jij het moeilijk om ‘nee’ te zeggen? ‘Nee’ zeggen kun je leren!

Als je 'nee' zegt ben je niet onaardig of recalcitrant! Allereerst: Waarom is Nee zeggen...
Lees meer

LinkedIn, less is very very very much more

Zoals andere sociale platformen ontwikkelt LinkedIn zich continu. Als dat maar goed gaat... Voor...
Lees meer

Getting Things Done (GTD), een leeg hoofd is niet effectief!

Predikt Getting Things Done (GTD) slaafse leeghoofdigheid? De een is Getting Things Done (GTD)...
Lees meer

Morgen of overmorgen stop ik met uitstelgedrag

Uitstelgedrag is in feite het uitstellen van succes Uitstellen: wie doet het niet!? Uitstellen zit...
Lees meer

Productiviteit: 12 tips voor meer resultaat!

Productiviteit begint met doelen stellen! Stel je voor: je hebt helder voor ogen wat de doelen...
Lees meer

Ondernemerschap op de werkvloer: beschouw je leidinggevende als klant

Ander paradigma: ondernemerschap in plaats van werknemerschap Een aspect van goed ondernemerschap...
Lees meer

Flexibel werken, is het een vloek of een zegen?

Flexibel werken en Het Nieuwe Werken 87% van de deelnemers uit ons werkdrukonderzoek (n=386)...
Lees meer

Projectmanagement: met minder mensen bereik je meer!

Projectmanagement is een nationale sport geworden Heel veel projecten mislukken in Nederland. Dat...
Lees meer

Social Business versnelt Business Process Reengineering

Als je het opnieuw mag doen zou je het dan weer zo doen? Het is een vraag waarop het antwoord...
Lees meer

De kracht van eenvoud leidt tot succes

De kracht van eenvoud kent bekende aanhangers Ik las enige tijd geleden een artikel waarin als...
Lees meer

Focus: 8 gewoontes van zeer succesvolle mensen

Kiezen voor focus is kiezen voor succes Wanneer heb je succes? Wat mij betreft als je jouw doelen...
Lees meer

Keuzeproces: niet kiezen is een foute keuze!

Vertraging in het keuzeproces is vertraging van succes Een kenmerk van mensen die succesvol zijn...
Lees meer

Netwerken volgens het Pareto principe (de 80-20 regel)

Netwerken en het Pareto principe (80-20 regel) Jij kan door het Pareto principe proactief toe te...
Lees meer

Efficiënt werken tips: hoe pak je een complexe taak aan?

Complexe taken leiden vaak tot uitstelgedrag; simpele taken niet! Herken je het volgende bij...
Lees meer

Hoe bedenk je het ene na het andere prachtige idee?

Snel de juiste informatie vinden en combineren tot iets nieuws Getalm zal je weinig tegenkomen bij...
Lees meer

Vul je gegevens in om onze opleidingsgids te downloaden

catalogus met cursus timemanagement cursus snellezen cursus mindmappen cursus online samenwerken cursus timemanagement met microsoft outlook cursus timemanagement met G Suite cursus timemanagement met IBM Notes cursus social intranet cursus social business cursus social collaboration cursus persoonlijk kennismanagement incompanycursus incompanytraining
cursus timemanagement met Microsoft Outlook time management

Met minder moeite meer bereiken?

Je e-mailadres hebben we ontvangen ;-)