085 - 002 02 02

Social media etiquette: de 11 geboden

Gedrag in het maatschappelijk verkeer verschilt vaak van gedrag op social media

Net als in het maatschappelijk verkeer kent social media etiquette. Social media kun je inzetten om complexe taken op te lossen en slimmer samen te werken. Het in lijn brengen van kennis en mensen is daarbij belangrijk. Ook moet men bereid zijn je te helpen. Etiquette is dus belangrijk.

 

Het 1e social media etiquette gebod:

Geef meer dan je ontvangt

Je zal het respect van anderen moeten verdienen. Dat gaat niet ineens. Je zal eerst de rug van de ander moeten krabben voor je zelf aan de beurt bent. Draag dus actief bij aan discussies en geef waardevolle informatie, tips en meningen. Dat kan bijvoorbeeld door te reageren binnen sociale netwerken of door het schrijven van artikelen en blogposts. Let op: onder tips en meningen versta ik dus niet een opmerking als: “Als je mijn product had afgenomen was je probleem opgelost”.

 

Het 2e social media etiquette gebod:

Gebruik geen scheldwoorden

Ga niet op iedereen schelden en tieren. Ook al haalt iemand het bloed onder je nagels vandaan. Gebruik zeker geen termen die je in het dagelijks leven niet eens in de mond durft te nemen. ‘t Is makkelijk om via een toetsenbord lomp gedrag te vertonen. Hou je reputatie hoog.

 

Het 3e social media etiquette gebod:

Voeg waarde toe

Onder aan de streep moet je jezelf de vraag stellen: “Heeft de gemeenschap – community – mijn bijdrage als waardevol kunnen beschouwen?”. Om een voorbeeld te geven: ga dus niet de hele tijd je merk roeptoeteren of quasi interessant verkondigen dat je met interessante en spannende en strategische dingen bezig bent. Allemaal doorzichtige vormen van windowdressing! De gemeenschap is belangrijk. Draag daar dus aan bij. Als je zo veel met ‘spannend’ en ‘strategisch’ bezig bent, deel dan een spannende en strategische visie met anderen.

Het 4e social media etiquette gebod:

Ga niet andermans pogingen ondermijnen

Je oogst wat je zaait door inspanningen van anderen op social media sites te ondermijnen of saboteren. Het wordt ook niet als aardig beschouwd. Je kunt van een ander vinden wat jij wil, maar jouw mening is niet de norm voor de rest van de gemeenschap. Dus, niet doen! Een inspanning van een ander kan waarde hebben voor anderen. En wat als anderen zich gedragen als egoïsten, opportunisten of domweg oplichters? Als overduidelijk aantoonbaar is dat men de kluit belazert, dan mag je er best wat van zeggen. Maar wees beleefd en voorzichtig.

 

Het 5e social media etiquette gebod:

Probeer de boel niet voor de gek te houden

Laat je niet in met de ‘handel in vrienden’ of ‘handel in followers’. Dit heeft allemaal geen zin. Deze zogenaamde short cuts kosten geld, leveren niets op en keren zich op den duur tegen je. Facebook heeft er inmiddels al een protocol voor. Ga ook niet onder het mom van een advies proberen je waar te verkopen. Dat wordt ervaren alsof je iemand voor de gek wilt houden, dat is beledigend.

Harder roeptoeteren werkt contraproductief; bouw relaties op!

Het 6e social media etiquette gebod:

Bouw kwalitatieve relaties op

Men is geneigd mensen die men kent en die men sympathiek vind te helpen. Mensen die je in het echt kent en waar je het goed mee kunt vinden zijn de beste relaties. Mensen die je niet uit het echte leven kent hebben meer tijd nodig om een band met je op te bouwen. Neem die tijd, forceer niets. En, ben jezelf en besef dat niet iedereen jou aardig zal en kan vinden.

Daarnaast sluit online contact een ontmoeting in het echte leven niet uit. De Tweetups zijn daar de meest duidelijke voorbeelden van. Maar als er een klik is kun je ook een keer kennis maken onder het genot van een kop koffie, thee of een pintje.

 

Het 7e social media etiquette gebod:

Niet pushen!

De hele tijd mensen vragen om je blog te promoten of je van feedback te voorzien gaat vervelen. Mensen raken op den duur hun geduld kwijt. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik daar zelf ook wel eens de fout mee ben in gegaan. Geef meer, en kijk ook naar de mores van de gemeenschap (het volgende punt). Dus, schrijf meer en voeg waarde toe! Alleen dan is er ook reden tot promotie van je blog.

 

Het 8e social media etiquette gebod:

Heb respect voor de mores van de gemeenschap

Wat je in het dagelijks leven doet moet je ook in online gemeenschappen doen. Pas je aan en gedraag je correct. Gebruik de codes van je groepsgenoten. Online zijn er ook verschillen. Een groep op Linkedin bestaande uit accountants kent een heel andere manier van communiceren dan een Hyve van een voetbalclub. Pas je stijl van communiceren dus aan.

 

Het 9e social media etiquette gebod:

Luister naar anderen, kritiek is een waardevol geschenk!

Een van de mooiste dingen van Social Media is feedback: goede kritiek! Volg niet je instinct door in de verdediging te gaan. Probeer je juist oprecht te verplaatsen in de mening van de ander en geef daar ook blijk van. De mening en kritiek van een ander is gratis advies. Van Feedback kun je leren. Kritiek is geen aanval, het is een waardevol geschenk!

Het 10e social media etiquette gebod:

Neem je verantwoordelijkheid

Internet kan lekker anoniem zijn. Toch geldt ook hier dat eergevoel en verantwoordelijkheidsbesef van belang zijn. Je zal het respect van anderen verdienen wanneer je duidelijk staat voor wie je bent en je verantwoordelijkheid neemt voor wat je communiceert. Ook al is je omgeving het niet met je eens. Wees integer. Sta voor wie je bent! Dat onderscheid profileert je. Dat lijkt misschien haaks te staan op punt 9, maar dat is het niet. Door je sterke punten en je uitgesproken mening op correcte wijze te communiceren weten mensen wat ze aan je kunnen hebben.

Het 11e social media etiquette gebod:

Wees aardig én echt!

Onder aan de streep zou je bijna kunnen zeggen dat het draait om een ding: wees aardig! Dat is wat anders dan ‘doe alsof je aardig bent’. Je mag gerust een uitgesproken mening hebben. Maar altijd aardig en correct blijven.

Voor een wetenschappelijke onderbouwing verwijs ik graag naar de website van Palgrave-Macmillan.

Er zijn nog veel meer interessante artikelen...

81% van de mensen heeft te maken met overwerken

Overwerken is gemeengoed ondanks meer autonomie voor de werknemer Overwerken, de overall...
Lees meer

Stress en angst voor verandering (en hoe ermee om te gaan)

Veel voorkomende oorzaken van stress Soms is het net alsof stress een keuze is. Ik bedoel dan geen...
Lees meer

Work Life balance: 10 supertips voor drukke mensen

10 supertips voor een betere work life balance Grote namen op het gebied van management en...
Lees meer

Door stress maken we vermijdbare fouten

Stress werkt verwoestend en draagt bij aan gevoelens van somberheid Voortdurende stress zorgt...
Lees meer

Te veel e-mails voorkomen met deze e-mail coaching tips

Last van te veel e-mails? Een lege inbox is haalbaar! Ik ben een leuke lijst met tips van Leo...
Lees meer

Social media etiquette: de 11 meest logische geboden

Gedrag in het maatschappelijk verkeer verschilt vaak van gedrag op social media Net als in het...
Lees meer

Vind jij het moeilijk om ‘nee’ te zeggen? ‘Nee’ zeggen kun je leren!

Als je 'nee' zegt ben je niet onaardig of recalcitrant! Allereerst: Waarom is Nee zeggen...
Lees meer

LinkedIn, less is very very very much more

Zoals andere sociale platformen ontwikkelt LinkedIn zich continu. Als dat maar goed gaat... Voor...
Lees meer

Getting Things Done (GTD), een leeg hoofd is niet effectief!

Predikt Getting Things Done (GTD) slaafse leeghoofdigheid? De een is Getting Things Done (GTD)...
Lees meer

Morgen of overmorgen stop ik met uitstelgedrag

Uitstelgedrag is in feite het uitstellen van succes Uitstellen: wie doet het niet!? Uitstellen zit...
Lees meer

Productiviteit: 12 tips voor meer resultaat!

Productiviteit begint met doelen stellen! Stel je voor: je hebt helder voor ogen wat de doelen...
Lees meer

Ondernemerschap op de werkvloer: beschouw je leidinggevende als klant

Ander paradigma: ondernemerschap in plaats van werknemerschap Een aspect van goed ondernemerschap...
Lees meer

Flexibel werken, is het een vloek of een zegen?

Flexibel werken en Het Nieuwe Werken 87% van de deelnemers uit ons werkdrukonderzoek (n=386)...
Lees meer

Projectmanagement: met minder mensen bereik je meer!

Projectmanagement is een nationale sport geworden Heel veel projecten mislukken in Nederland. Dat...
Lees meer

Social Business versnelt Business Process Reengineering

Als je het opnieuw mag doen zou je het dan weer zo doen? Het is een vraag waarop het antwoord...
Lees meer

De kracht van eenvoud leidt tot succes

De kracht van eenvoud kent bekende aanhangers Ik las enige tijd geleden een artikel waarin als...
Lees meer

Focus: 8 gewoontes van zeer succesvolle mensen

Kiezen voor focus is kiezen voor succes Wanneer heb je succes? Wat mij betreft als je jouw doelen...
Lees meer

Keuzeproces: niet kiezen is een foute keuze!

Vertraging in het keuzeproces is vertraging van succes Een kenmerk van mensen die succesvol zijn...
Lees meer

Netwerken volgens het Pareto principe (de 80-20 regel)

Netwerken en het Pareto principe (80-20 regel) Jij kan door het Pareto principe proactief toe te...
Lees meer

Efficiënt werken tips: hoe pak je een complexe taak aan?

Complexe taken leiden vaak tot uitstelgedrag; simpele taken niet! Herken je het volgende bij...
Lees meer

Hoe bedenk je het ene na het andere prachtige idee?

Snel de juiste informatie vinden en combineren tot iets nieuws Getalm zal je weinig tegenkomen bij...
Lees meer

Vul je gegevens in om onze opleidingsgids te downloaden

catalogus met cursus timemanagement cursus snellezen cursus mindmappen cursus online samenwerken cursus timemanagement met microsoft outlook cursus timemanagement met G Suite cursus timemanagement met IBM Notes cursus social intranet cursus social business cursus social collaboration cursus persoonlijk kennismanagement incompanycursus incompanytraining
cursus timemanagement met Microsoft Outlook time management

Met minder moeite meer bereiken?

Je e-mailadres hebben we ontvangen ;-)